1. Melakukan sujud
syukur sebagai tanda kesyukuran kepada Allah. Suami boleh lakukan di
mana sahaja dia berada ketika itu. Ia elok dilakukan sebaik sahaja anak keluar
daripada rahim ibu. Perbanyakkan bacaan zikrullah (tasbih, takbir dan tahmid).
2. Mengikut hadis sahih
daripada Abu Daud dan Tarmizi, sunat untuk diazankan di telinga
bayi sebab ia dibuat oleh Nabi Muhammad s.a.w ketika cucu baginda,
Hassan lahir. Imam Ibnu Qayyium memberitahu azan dilakukan supaya kalimat
seruan tentang kebesaran Allah menjadi seruan pertama yang didengar oleh bayi.
Sementara Sheikh Muhammad
Ali Qutub pula menyamakan seruan azan/iqamat seperti bacaan talqin. Kelahiran
bayi bermaksud bayi berpindah dari alam rahim ke alam dunia, seruan azan
mengingatkan bayi tentang tanggungjawabnya di dunia. Sebab itu bayi menangis
ketika baru lahir ke dunia.
3. Memohon doa keselamatan untuk anak supaya dijauhkan daripada gangguan syaitan. Apa-apa sahaja doa yang diketahui oleh ibu bapa boleh dibacakan. Nabi Muhammad s.a.w juga melakukan amalan ini apabila cucundanya lahir. Amalan ini disebut dalam hadis sahih dari Bukhari. Ustaz Abu Hasan mengingatkan ibu bapa agar jangan sekali-kali melakukan amalan meletakkan gunting, paku dan sebagainya lagi di bawah bantal bayi bertujuan menghalau syaitan atau sebarang gangguan iblis. Ia boleh jatuh syirik kerana ia perbuatan yang khurafat.
4. Sunat memberi
ucapan tahniah kepada ibu bapa yang baharu sahaja mendapat anak. Ia
ada disebut dalam kitab Imam An-Nawawi. Tujuannya untuk menghulurkan rasa
kegembiraan kepada seluruh ahli keluarga yang memperoleh cahaya mata baharu
selain mengeratkan kemesraan dan ikatan silaturrahim di antara mereka.
Disarankan mereka yang berkunjung melawat bayi turut menghulurkan buah tangan
seperti hadiah, wang dan sebagainya kepada ibu bapa tersebut.
5. Tanam uri
dengan segera kerana ia adalah benda kotor dan najis. Menurut Ustaz
Abu Hasan, uri tersebut tidak perlu dibersihkan seperti dilakukan sesetengah
masyarat yang membersihkan uri dengan garam dan asam gelugor. Sebaiknya bungkus
terus dan segera ditanam. Elok ditanam di tanah yang keras dengan mencangkul
dalam tanah untuk mengelakkan daripada dikorek dan dimakan binatang. Selain itu
dia juga mengingatkan ibu bapa agar jangan percaya kepada amalan sesat yang menanam
uri bersama objek lain kerana percaya memberi nasib yang baik kepada bayi.
Amalan itu boleh merosakkan akidah.
6. Sunat menamakan anak yang baharu lahir dengan nama yang elok dan membawa makna baik kerana nama itu yang akan dipanggil di hari akhirat kelak. Nabi menyuruh ibu bapa memberi nama anak pada hari ke-7 atau secepat yang boleh.
7. Sunat melakukan
tahnik atau belah mulut bayi baharu lahir. Tahnik ialah mengunyah buah
kurma dan diletakkan sedikit rasanya di dalam mulut bayi. Tahnik bertujuan
memohon kepada Allah SWT supaya anak yang dilahirkan mempunyai lidah yang fasih
dan terkawal lidahnya daripada menyebut perkara-perkara yang tidak berfaedah
dan mendatangkan maksiat walaupun perkara ini boleh dilakukan oleh orang yang
soleh namun bapa kepada anak tersebut lebih utama melakukan tahnik untuk
anaknya kerana hadis riwayat oleh Tirmizi menyebutkan salah satu doa yang
paling mustajab ialah doa ibu bapa untuk anaknya”.
8. Sunat membuat
aqiqah yang bermaksud penyembelihan binatang ternakan seperti kambing,
lembu, kerbau atau unta dan lebih afdal dilakukan pada hari ketujuh kelahiran
bayi. Hadis Abu Daud ada menyebut aqiqah dilakukan sebagai tanda kesyukuran
kepada Allah SWT supaya mendekatkan anak kepada Allah. Daging sembelihan
hendaklah disedekahkan kepada orang sekeliling supaya mereka tahu tentang
kelahiran anak anda. Tetapi jika ibu bapa tidak mampu melakukan aqiqah tersebut
dalam masa terdekat, ia boleh dilakukan sebelum aqil baligh si anak. Sunah
Rasulullah menyuruh aqiqah dua ekor kambing bagi anak
lelaki dan seekor kambing bagi anak perempuan.
9. Mencukur jambul atau rambut anak yang baharu lahir. Menggunting sedikit rambut bayi pada hari ke tujuh adalah sunat. Ini sebagai tanda permulaan kehidupan anak kecil sebagai manusia dan hamba di sisi Allah selain menggalakkan pertumbuhan rambut baharu yang lebih sihat. Selalunya majlis kenduri diadakan untuk menyambut kelahiran bayi. Sesiapa sahaja boleh menggunting rambut baik tetapi lebih baik jika dilakukan orang yang soleh dan keluarga terdekat. Menggunakan buah kelapa dan segala macam campuran seperti garam, beras dan bunga semasa mencukur rambut anak tidak dibenarkan kerana amalan ini diambil daripada budaya Hindu.
10. Mengkhatankan
anak. Hadis daripada Al-Baihaqi menyebut Rasulullah bukan hanya menyembelih
kambing tetapi turut mengkhatankan bayi baharu lahir pada hari ketujuh.
Berkhatan bagi lelaki bertujuan untuk kebersihan, mencegah penyakit dan
seksual. Perkara ini menjadi sunat kepada kaum perempuan dan satu kewajiban
bagi lelaki. Bagi perempuan tidak perlu sebab Imam Syaukawi sebut tidak ada
dalil yang sahih tentang wajib berkhatan bagi perempuan.
Sumber : Majalah
Pa&Ma
Tidak ada komentar:
Posting Komentar