+
Rasulullah s.a.w pernah berpesan kepada sebahagian para Sahabatnya : Sesungguhnya kamu bertemu dengan
saudara-saudaramu sekalian , maka percantikkanlah pakaian kamu,perbaikilah
tunganggan kamu, sehingga kamu itu seolah-olah tahi lalat di kalangan manusia,
Sesungguhnya Allah tidak menyukai ketidaksopanan dan kurang adab [
berkata Syeikh Abdul Fattah :Diriwayatkan oleh Abu Daud dan Al-Imam Ahmad dan
Al-Hakim dalam 'Mustadrak' daripada hadith Sahl bin Al-hanzaliah r.a]
+
Berkata Syeikh Abdul Fattah Abu Ghuddah : Maksud disini (tahi lalat) adalah
hendaklah mereka itu terselah dengan kecantikan dan kebersihan mereka dengan
bau-bauan yang harum dan penampilan yang kemas sepertimana jelasnya tahi lalat
di rupa wajah yang cantik dan dengan tahi lalat itu wajah tersebut bertambah
terserlah.
+
Berkata Al-Imam Al-Qurafi dalam kitabnya " Al-Faroq" ( ketika beliau
sedang berbicara tentang kedudukan adab berbanding amal , dan menjelaskan
bahawa adab lebih didahulukan mengikut turutan ) : Ketahuilah bahawa Sesungguhnya sedikt daripada adab
lebih baik dari banyaknya amalan ,oleh kerana itu telah berkata Ruwaim seorang
yang alim dan soleh kepada anaknya : Wahai anakku jadikanlah amalanmu seperti
garam,dan adabmu seperti tepung iaitu perbanyakkanlah beradab sehingga nisbahnya
itu seperti banyaknya tepung daripada garam ( dalam adunan) ,maka banyaknya
adab dalam keadaan amal yang sedikit lebih baik daripada amal yang banyak
tetapi kurang adabnya [ dinaqalkan oleh Syeikh Abdul –Fattah
Abu Ghuddah di dalam kitabnya 'min Adabi Alislam ]
Rujukan
: Min adab Al-Islam oleh Syeikh Abdul Fattah Abu Ghuddah
+ Berkata Syeikh Abdul
Fattah Abu Ghuddah : Maksud disini (tahi lalat) adalah hendaklah mereka itu
terselah dengan kecantikan dan kebersihan mereka dengan bau-bauan yang harum
dan penampilan yang kemas sepertimana jelasnya tahi lalat di rupa wajah yang
cantik dan dengan tahi lalat itu wajah tersebut bertambah terserlah.
+
Berkata Al-Imam Al-Qurafi dalam kitabnya " Al-Faroq" ( ketika beliau
sedang berbicara tentang kedudukan adab berbanding amal , dan menjelaskan
bahawa adab lebih didahulukan mengikut turutan ) : Ketahuilah bahawa Sesungguhnya sedikt daripada adab
lebih baik dari banyaknya amalan ,oleh kerana itu telah berkata Ruwaim seorang
yang alim dan soleh kepada anaknya : Wahai anakku jadikanlah amalanmu seperti
garam,dan adabmu seperti tepung iaitu perbanyakkanlah beradab sehingga
nisbahnya itu seperti banyaknya tepung daripada garam ( dalam adunan) ,maka
banyaknya adab dalam keadaan amal yang sedikit lebih baik daripada amal yang
banyak tetapi kurang adabnya [ dinaqalkan oleh Syeikh Abdul
–Fattah Abu Ghuddah di dalam kitabnya 'min Adabi Alislam ]
Rujukan
: Min adab Al-Islam oleh Syeikh Abdul Fattah Abu Ghuddah
+
Rasulullah s.a.w pernah berpesan kepada sebahagian para Sahabatnya : Sesungguhnya kamu bertemu dengan
saudara-saudaramu sekalian , maka percantikkanlah pakaian kamu,perbaikilah
tunganggan kamu, sehingga kamu itu seolah-olah tahi lalat di kalangan manusia,
Sesungguhnya Allah tidak menyukai ketidaksopanan dan kurang adab [
berkata Syeikh Abdul Fattah :Diriwayatkan oleh Abu Daud dan Al-Imam Ahmad dan
Al-Hakim dalam 'Mustadrak' daripada hadith Sahl bin Al-hanzaliah r.a]
+
Berkata Syeikh Abdul Fattah Abu Ghuddah : Maksud disini (tahi lalat) adalah
hendaklah mereka itu terselah dengan kecantikan dan kebersihan mereka dengan
bau-bauan yang harum dan penampilan yang kemas sepertimana jelasnya tahi lalat
di rupa wajah yang cantik dan dengan tahi lalat itu wajah tersebut bertambah
terserlah.
+
Berkata Al-Imam Al-Qurafi dalam kitabnya " Al-Faroq" ( ketika beliau
sedang berbicara tentang kedudukan adab berbanding amal , dan menjelaskan
bahawa adab lebih didahulukan mengikut turutan ) : Ketahuilah bahawa Sesungguhnya sedikt daripada adab
lebih baik dari banyaknya amalan ,oleh kerana itu telah berkata Ruwaim seorang
yang alim dan soleh kepada anaknya : Wahai anakku jadikanlah amalanmu seperti
garam,dan adabmu seperti tepung iaitu perbanyakkanlah beradab sehingga
nisbahnya itu seperti banyaknya tepung daripada garam ( dalam adunan) ,maka banyaknya
adab dalam keadaan amal yang sedikit lebih baik daripada amal yang banyak
tetapi kurang adabnya [ dinaqalkan oleh Syeikh Abdul –Fattah
Abu Ghuddah di dalam kitabnya 'min Adabi Alislam ]
Rujukan
: Min adab Al-Islam oleh Syeikh Abdul Fattah Abu Ghuddah
Tidak ada komentar:
Posting Komentar